Nardymas, alkoholis ir rūkymas: apie tykančius pavojus

Autorius: Xteam.lt , 2011, Kovo 28d.

Alkoholis, rūkymas – kiek pavojingi gali būti šie žalingi įpročiai nardymo mėgėjams? Kas gali nutikti užkietėjusiems rūkaliams? Pasekmės gali būti labai liūdnos…

Laisvoje visuomenėje kiekvienas žmogus gali daryti tai, kas jam patinka ir suteikia komfortą, jei tik jų veikla ar gyvenimo būdas nekenkia tai visuomenei. Taigi, nusprendę ko jūs norite iš gyvenimo, nereiktų pamiršti kai kurių „bet“. Teisingas pasirinkimas priklauso nuo daugybės sąlygų bei aplinkos, kurioje gyvename. Pavyzdžiui, jei išgersite pora taurelių, nieko blogo nenutiks. Tačiau, jei po to nutarsite sėsti prie vairo- tai jau neleistina. Daugelis net nepagalvoja, kad panašūs pavojai tyko ir nardymo mėgėjų.

Paprastai, retai kuris žmogus mąsto apie žalingą alkoholio bei rūkymo žalą, kol tai tiesiogiai neatsiliepia sveikatai. Tačiau tie, kurie neria po vandeniu, turėtų daug rimčiau žiūrėti į šiuos dalykus ir būti ypač atsargūs. Narai turi atkreipti ypatingą dėmesį ne tik į savo fizinę, bet ir psichinę būseną. Be to, nereiktų užmiršti tokių dalykų, kaip kūno šilumos balansas bei dekompresija. Taigi, kad priimtumėt protingą sprendimą, reikia rimtai pagalvoti, ar verta mėgautis žalingais įpročiais. Žmogus, rimtai užsiimantis nardymu, privalo žinoti, kokį pragaištingą poveikį sukelia alkoholis bei rūkymas. 

 

Alkoholis

Nardymas – tai išgyvenimas aplinkoje, kur kūnas šilumą praranda 25 kartus greičiau, nei ore. Šis faktorius visiškai nepriklauso nuo vandens temperatūros. Kas gi nežino patarimo, kad sušilti, reikia išlenkti taurelę stipraus gėrimo? Alkoholis suteikia apgaulingą šilumos jausmą, kūnas kurį laiką tarsi „uždegamas“ iš vidaus, užplūsta energija.

Viskas atrodo lyg ir logiškai, nors išties tai visiškai klaidingas požiūris. Alkoholis plečia odos kapiliarus. Sustiprėja kraujotaka, skubiai užpildydama išsiplėtusius kapiliarus, ir mes galime mėgautis palaiminga šiluma. Bet tai tik trumpas apgaulingas momentas, po kuriuo slepiasi nelabai geros pasekmės.

Kraujotakos pagyvėjimas, kuris suteikia kūnui šilumą, atima ją iš svarbiausių gyvybinių organų, o tai vienas žingsnis iki kūno atšalimo. Be to, alkoholis nuima drebulį, kuris yra pagrindinis simptomas, duodantis mums suprasti apie per didelį kūno šilumos netekimą. Šioje situacijoje gali būti netgi dvigubas pavojus.

Kanadoje atliktų tyrimų rezultatai liudija, kad vadinamoji „azoto narkozė“ (patologinė organizmo reakcija susijusi su įkvepiamame ore arba kitame dujų mišinyje esančiu padidinto parcialinio slėgio azoto poveikiu) taip pat stabdo drebulį. Narkotinis azoto poveikis prilyginamas alkoholio poveikiui ir pasireiškia dviem fazėmis: pradžioje kyla susijaudinimas, kurį vėliau keičia centrinės nervų sistemos slopinimas.

 

nardymas1.jpg

  

 

Taigi, alkoholio vartojimas prieš nardymą sąlygoja greitą kūno šilumos praradimą, o mėgavimasis po to- žymiai sulėtina šilumos balanso atstatymą jau išnirus. Todėl neverta prikti net brangiausių hidrokostiumų, kurie tikrai neapsaugos jūsų nuo neprotingų žingsnių pasekmių.

Alkoholis yra vienas gero fizinio pasiruomo priešų, kas neretai sąlygoja nelaimingus atsitikimus po vandeniu. Kodėl? Juk išgėrus vos pora taurelių nei vienas nedega noru bėgti į sporto salę. Iš dalies tai susiję su smegenų funkcijų aktyvumo sumažėjimu. Kitas, ne mažiau svarbus faktorius- alkoholis iš žmogus išsunkia visą energiją.

Pagrindinis energijos šaltinis- organizme esanti gliukozė, kurią gamina kepenys. Alkoholis šį procesą sulėtina. Tuomet pastebimai sumažėja žmogaus aktyvumas bei sugebėjimas pakelti netgi nedidelius fizinius krūvius. Taigi, nežiūrint į savijautą, naras, vartojantis alkoholį, kritinės situacijos metu dažniausiai nesugeba susikaupti ir išvengti pavojingos situacijos.

Jei vis dėlto nusprendėte neatsisakyti alkoholio, atsižvelkite į šiuos patarimus:

– bet kokiu atveju venkite per didelio alkoholio kiekio varojimo, ypač prieš panyrant ar kelionės metu;

– nevartokite alkoholio likus mažiau nei 8 valandoms iki panirimo;

– jei išvakarėse vartojote alkoholį, ryte jaučiate pagirias, atsisakykite nardymo, jūsų organizmas neteko daug skysčių ir yra nusilpęs;

– jei išvakarėse vartojote alkoholį, bet savijauta gera ir nejaučiate pagirių, atminkite, kad organizmas vis tiek neteko skysčių, todėl prieš nadymą reiktų vartoti kuo daugiau negazuoto vandens;

– po išnirimo negerkite alkoholio ne mažiau nei valandą, o jei nardėte ypač giliai (daugiau nei 25 m) arba jei priartėjote iki dekompresinio lygio, alkoholio atsisakykite dar ilgesnį laiką.


Rūkymas

Seniai žinoma, kokį poveikį žmogaus organizmui daro rūkymas. Istoriškai susiklosčiusių tradicijų bei stiprių tabako kompanijų dėka šiandien legaliai prekiaujama rūkalais, kurie faktiškai nužudo trečdalį savo vartotojų. Be abejonės, jei tabako žala būtų akivaizdi iš karto, jis būtų uždraustas taip, kaip draudžiami nakotikai.

Taigi, kokie pavojai užkietėjusių rūkalių tyko po vandeniu? Traukiant tabako dūmus, įvairios medžiagos pastoviai erzina bronchus, kas sąlygoja chroniško bronchiro atsiradimą.  Tabako dervos ilgainiui ir negrįžtamai pažeidžia kvėpavimo takus. Plaučiuose gali kauptis skysčiai ir atsirasti chroniškas, taip vadinamasis „rūkaliaus kosulys“. Jei įprastame gyvenime toks kosulys nekelia pernelyg didelio diskomforto, tai po vandeniu jis gali tapti pražūtingu.

Nuodingosios medžiagos, esančios tabake, ardo alveoles, jos praranda tamprumą, pasunkėja dujų apykaita plaučiuose.

 

nardymas2.jpg

 

 

Be lėtinių kvėpavimo takų pakitimų, susergama  emfizema. Plaučių emfizemai būdingas nuolat didėjantis oro pripildomas plotas. Beje, ši forma, sukelta rūkymo, neturi nieko bendra su barotrauma (organų trauma staiga pasikeitus slėgiui), kurią naras gali patirti pernelyg išsiplėtus plaučiams. Reikia priminti, kad rūkantys žmonės dažniau patiria barotraumas, net jei kvėpavimas yra normalus.

Pagrindinis saugaus nardymo principas- visuomet kvėpuoti lygiai ir ramiai. Šis faktas daugelį metų rūkantiems žmonėms po vandeniu dažnai kelia problemų.

Kai kurios cheminės medžiagos, esančios tabake, patenka į kraują, iššaukia spazmus bei pažeidžia kraujagyslių sieneles. Labiausiai nukenčia kraujagyslės, aprūpinančios krauju širdį. Būtent dėl to rūkaliai dažniau kenčia nuo nuo infarktų ir kraujotakos sutrikimų.

Dar didesnį pavojų kelia rūkymas prieš paneriant po vandeniu. Organizmas mažiau aprūpinamas deguonimi. Anglies monoksidas (СО), esantis tabako dūmuose, suriša hemoglobiną  220-290 kartų efektyviau nei deguonis. Dėl to rūkantis žmogus išeikvoja žymiai daugiau energijos nei nerūkantis. Trumpiau tariant, rūkantis naras tolygiai mažina organizmo pajėgumą įsisavinti deguonį. Tad sąmoningai trukdyti organizmui dirbti pilnu pajėgumu prieš paneriant, yra mažų mažiausiai keista.

Labai mažai tikėtina, kad mes kada nors atsisakysime alkoholio ar tabako, kuris žmogui sukelia didžiausią priklausomybę. Tačiau, net ir turėdami žalingų įpročių, galime išmokti protingai elgtis ir nekenkti visų pirma sau. Ypač turime būti atsargūs užsiimdami ekstremaliu sportu ir juolab po vandeniu ar kitoje aplinkoje, kur pagalba jums gali būti suteikta ne iš karto.

logo-xteam.jpg



SUŽINOKITE TIKSLIAS SKRYDŽIŲ KAINAS

Pasirinkite miestą, iš kurio vykstate.
Įveskite miesto, šalies arba oro uosto pavadinimą
Įveskite miesto, šalies arba oro uosto pavadinimą
Skrydis atgal
Suaugę 1
Vaikai (2-11 m.) 0
Kūdikiai (0-23 mėn.) 0
Jei kūdikiui kelionės metu sukanka dveji metai, prašome rezervuoti vaikišką bilietą.