Koso sala lietuvių akimis – anglų ir katinų rojus

Autorius: Astra Petkūnaitė | kelioniumanija.lt , 2011, Lapkričio 05d.

Jaukioje sostinės kavinėje su Kristina susitikome pakalbėti apie dalykus, kurių šaltais rudens vakarais labiausiai pasiilgstame – saulės spindulius ir šilumą. O jei tiksliau – apie atostogas. Žvarbią ir lietingą rudens savaitę dvi draugų poros iškeitė į Koso salą. Ir nenusivylė. Rojaus kampelis juos sutiko išskėstomis rankomis.

Savarankiškumo pradmenys

Paklausta, kodėl kelionės tikslu tapo būtent Koso sala, Kristina neslėpė – tik dėl naujo avialinijų „Ryanair“ tiesioginio maršruto į šią salą. Ir, savaime suprantama, pigių bilietų. Draugai bilietus užsisakė dar gegužės mėnesį, nors į kelionę leidosi tik rugsėjį.

Pirmą kartą savarankiškai keliavę lietuviai save priskyrė ekonominės klasės atstovams, mat nesinaudojo net taksi paslaugomis, o Koso saloje keliavo viešuoju transportu. Kristina juokėsi, kad iki šiol gerai pamena, kiek kainuoja kelionė autobusu nuo oro uosto iki Kardamenos, miesto, kuriame laukė išnuomoti apartamentai, – 1,6 euro. „Pasirinkome antrą pagal dydį miestelį saloje. Viską pirkome ir užsakinėjome patys“, – nauja patirtimi džiaugėsi moteris ir tikino, kad visiškai nesiilgėjo lietuvių pamėgto „All Included“.

Išlipusią iš lėktuvo Graikijos saloje Kristiną aplankė tik viena mintis: „Kur aš tai mačiau?“ Koso sala lietuviams priminė ne kartą aplankytą Turkiją, tačiau įspūdis vis tiek neišdildomas – nuostabiai šiltas oras, saulė ir savaitė laiko be darbų, rūpesčių ir problemų.

„Autobusas  mus paleido ne pačiame miesto centre, todėl paklausėme vietinio graiko, kur yra pagrindinė gatvė, nes ten yra mūsų viešbutis, o graikas paklausė – kuri pagrindinė gatvė? – pirmuosius įspūdžius prisimena moteris. – Pasirodo, visas Kardamenos centras yra pagrindinė gatvė.“ Laimei, greitai viešbutį lietuviai rado pagal pavadinimą ir vietinių nurodymus. Įžengus į dviejų miegamųjų su virtuve apartamentus viskas atrodė taip, kaip nuotraukose. Jokios apgavystės. Poilsiautojai taip pat galėjo mėgautis pusryčiais balkone ar popiečio saule prie baseino.

Vos persirengę ir atsikvėpę po kelionės, lietuviai patraukė prie jūros. „Ji buvo tooookia žydra ir su akmenuotu paplūdimiu“, – vis dar atostogų nuotaika gyveno Kristina bei parekomendavo visiems, kurie apsilankys Koso saloje, paragauti vietinių mėgstamo alaus „FIX“. Pasak moters, turistai nežino šio alaus, nes jį geria tik graikai. Gal dėl to, kad ir buteliuko išvaizda nėra akį traukianti.

„Pajamti“ Kosą

Jau po kelių dienų viešnagės saloje keturi lietuviai išsinuomojo automobilį ir juo apvažiavo visą salą, mat jos ilgis vos 40 kilometrų. „Mes buvome vienose kapinėse, kur yra siauriausia salos vieta – vos kilometro pločio. Stovi tame miestelyje ant kalno ir matai vienoje pusėje jūrą ir kitoje. Toks jausmas…“ – neslėpė Kristina ir juokėsi, kad tokiu būdu lietuviai „pajamė“ Kosą.

Deja, keliaujant po salą ketveriukei nepavyko rasti vietinių gyventojų, pas kuriuos galėtų įsiprašyti į namus. Jie tikėjosi, jog ras kaimelį, kuriame vietinės graikės paprašys pagaminti ką nors tradicinio, ką nors, ką jie patys valgo kiekvieną dieną. Keliautojai buvo pasiryžę net sumokėti už tai, tačiau nerado kam. „Dienos metu, kuomet keliaudavome, būdavo siesta, todėl vietiniai buvo pasislėpę. O viename kaimelyje išvis vaikščiojome vieni“, – prisimena Kristina ir priduria, kad vietinių trūkumą atstojo katės, kurias buvo galima išvysti ant kiekvieno salos kampo.

Tiems, kas mėgsta buriuoti ar nori to išmokti, moteris rekomenduoja apsilankyti smėlio paplūdimiuose, kurie driekiasi net 8 kilometrus kitoje salos pusėje, nei Kardamena. Visą reikalingą įrangą ten taip pat galima išsinuomoti.

Visgi labiausiai į keliautojų atmintį įstrigo paplūdimiai, skirti turistams. O jų ten skirtingais pavadinimais daugiau nei 20. „Ten – rojus. Stovi ant kalno ir matai tik šezlongus, skėčius ir žydrą jūrą. Mes užsukdavome, išsimaudydavome ir važiuodavome į kitą paplūdimį. Už kelių šimtų metrų – vėl įsukame, išsimaudome ir vėl važiuojame toliau. Visus paplūdimius išbandėme“, – lyg išdaigą iškrėtusi juokėsi Kristina. Ji džiaugėsi, kad baigiantis vasaros sezonui saloje nebuvo daug žmonių. Tačiau dėl to buvo uždarytas net trečdalis kavinių.

Ketveriukę taip pat sužavėjo mažos bažnytėlės aukštai kalnuose. Kristina su draugais nusprendė, jog visos bažnyčios pastatytos aukštai kalnuose ne šiaip sau. Graikai tokiu būdu nori būti arčiau Dievo.

Pasiilgusiems romantikos ir kvapą gniaužiančių vaizdų, Kristina rekomenduoja apsilankyti miestelyje Zini, kuriame reikia važiuoti tiesiai į kalnus. Būnant kelis kilometrus virš jūros lygio, atsiveria nuostabus vaizdas. Tai turistų pamėgta vieta, kurioje dažnas užsuka palydėti saulės.

„Vieną dieną mes plaukėme į Nissyros salą pažiūrėti ugnikalnio. Vos išlipus iš autobuso pradėjo dvokti supuvusiu kiaušiniu, nes ugnikalnis veikiantis ir nuolat kyla siera“, – „kvapniais“ įspūdžiais dalijosi pašnekovė ir pridūrė, kad šią kelionę galima lengvai susiorganizuoti patiems, agentūros nebūtinos. Reikia tik nueiti pas laivo kapitoną ir paklausti, kada laivas plaukia ir ar gali kapitonas paimti kelis turistus. Kapitonui sutikus nuplukdyti, belieka susimokėti po 16 eurų.

Dalį šių aplankytų vietų keliautojams patarė pamatyti 10 metų Graikijoje gyvenanti rusė, kuri dirbo viešbučio valytoja.

Skanioji sala

Paklausta, kokie Koso saloje gyvenantys graikai pasirodė lietuviams, pašnekovė patikino, kad jie itin draugiški ir turi gerą humoro jausmą. Taip pat – moka nuostabiai pasakoti, o ypač skaniai pasakoja apie maistą. Būtina paminėti, jog pastarasis vertas atskirtos temos.

„Ryte septintą valandą nueini į parduotuvėlę, nusiperki šviežios, ką tik iš krosnies ištrauktos duonos bei marmelado, viešbutyje pasidarai kavos ir balkone pusryčiauji. Nereikia jokio „All Included“, – net man apetitą savo pasakojimu sužadino pašnekovė. Taip pat, kuomet nesinorėjo sunkaus maisto, lietuviai nusipirkdavo baltojo ir fetos sūrių (kurie yra beveik vienas ir tas pats, tik skiriasi pavadinimai), alyvuogių ir baltos duonos. Patikino – „super“!

Tiesa, paskutinę viešnagės Koso saloje vakarienę lietuviai valgė ne viešbučio balkone, bet pirmomis kelionės dienomis įsimylėtame restorane. Žinoma, tokioje vietoje karaliavo jūros gėrybės. Paklausta, ką lauktuvių vežė draugams ir artimiesiems, Kristina nusijuokė, kad… maistą. „Vežėme alyvuoges, nes jos čia labai skanios, fetos ir baltąjį sūrius, mat pastarasis ne tik skanus, bet sveriamas, todėl labai gražiai įpakuojamas. Ir žinoma – ouzą, vietinę degtinę“, – vieną po kitos lauktuves vardijo pašnekovė.

Piniginiai reikalai

Paklausta, kokias pramogas pasiūlytų išbandyti Kardamenoje planuojantiems apsilankyti lietuviams, Kristina nusijuokė, kad čia vienintelė pramoga – anglai, kurie daug keikiasi, geria alų kavinėse ir žiūri futbolą. „Tuo metu, kai buvome Graikijoje, vyko krepšinio čempionatas ir mes stebėjome rungtynes, kuomet lietuviai laimėjo prieš graikus. Mes keturiese tyliai stovėjome su lietuviška atributika ir plojome“, – tautiečių pergale džiaugėsi moteris, ir neslėpė, kad Graikijoje svarbiausias – futbolas.

Pasak Kristinos, graikai labai nemėgsta anglų, vadina juos „mad men“, tačiau supranta, kad pastarieji atneša jiems pinigus, todėl kavinėse pakabinti dideli televizoriai, o vietoje meniu, ką valgyti ir gerti, surašyta, kada ir kokia komanda žaidžia. „Anglai nuo ryto iki vakaro sėdi baruose. Mes nusprendėme, kad anglai, kurie gyveno mūsų viešbutyje, net nežinojo, kad šalia yra jūra. Jie visas dienas prasivoliojo prie baseino, vakare persirengdavo, pasipuošdavo ir eidavo į miestą pavalgyti. Tada grįždavo, viešbučio bare išgerdavo ir eidavo miegoti“, – anglų tingumu negalėjo atsistebėti lietuvė.

Prakalbus apie piniginius reikalus šalyje, kurios vardas žiniasklaidoje tapo neatsiejamas nuo žodžio „bankrotas“, Kristina patikino, kad patys graikai apie tai negalvoja. Finansinius sunkumus salos gyventojams kelia tik tai, kad per paskutinius trejus – penkerius metus didieji viešbučiai pasiglemžė didžiulį srautą turistų, todėl mažieji viešbučiai sulaukia vis mažiau klientų. „Vietinis graikas sakė, kad prieš penkerius metus paplūdimiuose būdavo apie du tūkstančius žmonių, o dabar ateina vos keli šimtai“, – pasakojo pašnekovė.

Paskutinis klausimas, kurį uždaviau pašnekovei, manau, daugeliui keliones planuojančių tautiečių labai rūpimas – kiek kainuoja tokios atostogos. Atsakymas džiuginantis. „Mes suskaičiavome, kad net su kuru iki Kauno ir atgal, užkandžiais, kuriuos įsidėjome iš Lietuvos, ir netgi draudimu, vienam žmogui kelionė kainavo 1200 litų“, –  pati vis dar negalėjo patikėti Kristina ir dievagojosi, kad daugiau agentūrų paslaugomis nesinaudos.

Kelionių portalo kelioniumanija.lt informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško kelioniumanija.lt sutikimo draudžiama.

Nuotraukos iš Kristinos asmeninio archyvo

SUŽINOKITE TIKSLIAS SKRYDŽIŲ KAINAS

Pasirinkite miestą, iš kurio vykstate.
Įveskite miesto, šalies arba oro uosto pavadinimą
Skrydis atgal
Suaugę 1
Vaikai (2-11 m.) 0
Kūdikiai (0-23 mėn.) 0
Jei kūdikiui kelionės metu sukanka dveji metai, prašome rezervuoti vaikišką bilietą.