Kinija kitu kampu (II)

Autorius: Lina Balsytė | kelioniumanija.lt , 2010, Rugsėjo 01d.

Tai, kad kinų visuomenei itin svarbus konfucianizmas, akcentuojantis šeimą kaip svarbiausią visuomenės vienetą ir pabrėžiantis hierarchiją bei pagarbą tėvams, puikiai atsispindi ir versle. Su ne vienu Kinijos verslininku bendravęs Mindaugas teigia, kad kinai itin vertina atvirumą ir pagarbos rodymą aukštesnį rangą užimantiems bei vyresniems žmonėms.

 

Skaitykite pirmąją šio straipsnio dalį „Kinija kitu kampu I“

 

„Bemaž svarbiausias kinų verslininkų veiklos principas – tai dėkingumas už paslaugas arba tiksliau – nepamiršimas atsakyti į suteiktą paslaugą kita paslauga. Kinijos verslininkai itin daug laiko investuoja į tarpusavio santykių sutvirtinimą, todėl bet koks neapgalvotas skubėjimas tikintis greitų rezultatų, gali pasibaigti derybų nesėkme“, – aiškino Mindaugas.

Jis pasakojo, kad prieš kelionę į Kiniją domėdamasis šios šalies verslo kultūros ypatumais skaitė, jog žmonių santykiai kinams svarbesni už darbą, todėl jie akcentuoja dirbantys ne su bendrovėmis, bet su konkrečiais asmenimis. „Žvelgimas į darbo santykius iš šios perspektyvos lemia ir kitas kinų itin vertinamas savybes, tarp kurių: lojalumą, nuolankumą, kantrybę, kuklumą, asmeninį kontaktą“, – pasakojo Mindaugas.

Vyras taip pat pažymėjo, kad Kinijos verslininkams labai svarbi pagarba jų socialiniam etiketui. Todėl pastarojo neišmanymas, pasireiškiantis net ir mažiausia smulkmena, gali sužlugdyti bet kokias santykių su tolimosios šalies verslininkais perspektyvas.

 

Neatskiriama verslo dalis – maistas

„Vakarų civilizacijos atstovui gali atrodyti, kad atsisakymas išgerti pasiūlyto puodelio arbatos tėra smulkmena. Iš tiesų tokį atsisakymą kinai verslininkai priimtų kaip įžeidimą“, – aiškino lietuvis. Svetingumas – viena iš svarbiausių Kinijos tradicijų, su kuria būtina susipažinti prieš vykstant į minėtą šalį.

„Lygiai taip pat, kaip ir atsisakymas puodelio arbatos, ne mažiau įžūlus gali pasirodyti noras pasidalinti sąskaita. Tai kinams būtų nesuprantamas pasiūlymas, – aiškino Mindaugas. – Į svetingumą reiktų atsakyti svetingumu, t.y. pasiūlyti atsakomąjį kvietimą“.

Lietuvos verslininkas pasakojo, kad vietos žmonių rūpestis ir dėmesys darė didžiulį įspūdį. „Būdavo, susitariu susitikti su tam tikros gamyklos savininku. Tai atskridus į miestą, kuriame pastatyta ta gamykla, mane oro uoste pasitinka to verslininko atstovas, nors nuo gamyklos iki oro uosto – didžiulis atstumas, – pasakojo vyras. – Arba atvažiuoja pasiimti iš viešbučio ir pirmiausiai nuveža ne į gamyklą, bet papusryčiauti“.

Be to, pasak lietuvio, susitikimas su kinų verslininku dažniausiai reiškia, kad jis truks visą dieną. „Pavyzdžiui, sykį, manęs pasiimti atvažiavęs gamyklos vadybininkas nuvežė į kavinę papusryčiauti. Tuomet 1,5 valandos važiavome iki gamyklos, kur prie mūsų prisijungė jos savininkas. Šis verslininkas angliškai nekalbėjo, tačiau kartu su mumis po gamyklą vaikščiojęs jo vadybininkas viską vertė į anglų kalbą. Gamyklos vadovas ne tik aprodė savo valdas, bet ir papasakojo, kada ši gamykla buvo įkurta, kaip įkurta, koks šios gamyklos statusas lyginant su kitomis šalies gamyklomis ir pan.“, – sakė Mindaugas. Po apsilankymo gamykloje sekė svetingi pietūs ir vakarienė.

„Jų metu vyksta tai, ką kinai itin vertina – asmeninių santykių sutvirtinimas. Be to, taip kartu stengiamasi sukurti pilnavertį savo požiūrio į verslą, vaizdą, bandant parodyti, jog verslo santykių užmezgimas su šiuo verslininku pirmiausiai reikš tarpusavio bendravimą“, – kalbėjo vyras.

Įdomu tai, kad svetingi kinai išlieka net tada, kai akivaizdu, kad dėl tam tikrų priežasčių užsienio verslininkai tolimesnių santykių su jais palaikyti neketina.

 

Vertina dovanas

Dar vienas svarbus kinų verslo kultūros akcentas – tai dovanos. „Svarbu nepamiršti, kad svarbi ne tik pati dovana, bet net ir jos įpakavimas“, – aiškino Mindaugas. Jis teigė, kad turistams skirtuose giduose apstu patarimų apie tai, kad tinkamiausios įpakavimo popieriaus spalvos – raudona ir auksinė, tuo tarpu vengti reikėtų su laidotuvėmis asociacijų keliančių spalvų, tarp kurių – juodos, baltos, mėlynos.

„Tarp tų pačių rekomendacijų galima rasti įspėjimų jokiais būdais nedovanoti tokių daiktų, kaip peilis ar laikrodis, taip pat – gėlių, šokoladų. Dovanojant dovaną būtina pažymėti, kad tai tavo įmonės dovana kito verslininko įmonei, o dovanoti galima knygas, viskį, pelenines ir pan.“, – pasakojo lietuvis.

Jis taip pat teigė, kad norint užmegzti santykius su Kinijos verslininkais būtina gerai išsistudijuoti jų verslo kultūrą, nes ji labai skiriasi nuo europietiškos. „Neretai nesusipratimų gali kilti net ne dėl su verslu susijusių klausimų, o tiesiog dėl nesusikalbėjimo. Tarkime, vienas įdomus dalykas: Kinijoje žodis „taip“, turi kitą reikšmę. T.y. kinai, sakydami „taip“, sako „suprantu“. Todėl bendraujant su kinais ir išgirdus „taip“, būtina pasitikslinti, ar jie tik suprato tavo teiginį, ar jam ir pritarė“, – pasakojo vyras.

 

„Kinijoje yra visko“

Mindaugas šypsojosi, paklaustas, ar išties Kinijoje ant kiekvieno kampo galima įsigyti originalių daiktų kopijas. „Įdomiausia tai, kad pabendravus su kuriuo nors prekeiviu, iš pradžių gali susidaryti įspūdis, kad Kinijoje yra visko: ir dramblio kaulo, ir didžiulių tikro gintaro luitų, ir pačių garsiausių pasaulyje prekės ženklų daiktų už pačią mažiausią kainą“, – kalbėjo lietuvis.

Įdomiausi, pasak jo, didžiuliai kontrastai, kuriuos gali išvysti ne tik išvažiavęs iš didelio miesto, bet ir to paties miesto centre. „Vienoje gatvės pusėje matai blizgančius prekybos centrus, o kitoje gatvės pusėje vyksta turgaus prekyba, kur prekiaujama „vardus“ turinčiais daiktais“, – sakė Mindaugas.

Pažymėjęs, kad tokia prekyba yra nelegali, lietuvis taip pat stebėjosi kinų išmanumu: „Sykį vakare vaikščiojant vieno miesto centre, apsilankiau tokioje turgavietėje. Čia prekiauta rankinėmis, drabužiais, aksesuarais ir t.t. Įdomumo dėlei stabtelėjau prie vieno prekeivio ir pamačiau, kad visus daiktus puošė etiketės su nežinomos įmonės pavadinimu. Aš prekeivio pasiteiravau, ar jis neturi pasaulyje žinomų prekės ženklų daiktų. Jis man sako: „Kokių?“. Man ant liežuvio pirma šovusi mintis buvo „Hugo Boss“. Tas vyras pasižiūrėjo į mane ir sako: „Tai čia ir yra tai“. Staiga jis ištraukė marškinėlius ir nuo etiketės nuklijavo lipduką su nežinomos įmonės pavadinimu, po kuriuo slėpėsi „Hugo Boss“ etiketė“, – juokėsi Mindaugas.

Visgi lietuvis neabejoja, kad Kinijos tikslas – kad apie ją kalbėdamas pasaulis sakytų ne „Made in China“, bet „Made with China“ netruks virsti realybe. „Kinijos potencialas milžiniškas ir neabejoju, kad ši šalis savo potencialą išnaudos šimtu procentų“, – sakė Mindaugas.


 



SUŽINOKITE TIKSLIAS SKRYDŽIŲ KAINAS

Pasirinkite miestą, iš kurio vykstate.
Įveskite miesto, šalies arba oro uosto pavadinimą
Įveskite miesto, šalies arba oro uosto pavadinimą
Skrydis atgal
Suaugę 1
Vaikai (2-11 m.) 0
Kūdikiai (0-23 mėn.) 0
Jei kūdikiui kelionės metu sukanka dveji metai, prašome rezervuoti vaikišką bilietą.