Už ką pasaulis dėkingas Modenai

Autorius: Italija.lt , 2008, Liepos 07d.

Kas labiausiai išgarsino Modeną? – Charizmatiškiausias visų laikų tenoras Luciano Pavarotti? O gal Ferrari automobiliai, ar Modenos balzaminis actas ir Lambrusco vynas. Vieningos nuomonės nerasime, todėl kiekvienas gali leistis ieškoti savo atsakymo.

Mes susigalvojome nuotaikingą dienos išvyką visai šeimai į Modeną ir jos apylinkes.

Kelionę pradėjome jaukiame Modenos senamiestyje, kurio istorijos pradžia, kaip manoma, siekia III – II a. pr. Kr. Čia jau tada įkurtoje galingoje citadelėje prieglobstį rasdavo romėnai. Iš karinės paskirties objekto ilgainiui „Mutina“ (taip senovėje vadino Modeną) virto svarbiu miestu, kol VII a. po Kr. buvo užtvindyta ir po to ištuštėjo. IX a. pabaigoje miestas buvo atkurtas, o XII a. tapo laisva komuna. Nuo XIII a. pabaigos valdymą į savo rankas perėmė d'Este šeima, kurios rankose miesto, vėliau kunigaikštytės, valžia išbuvo iki XVIII a.

Džiaugėmės, kad vaikščiodami mielomis gatvelėmis, nuo kaitrių saulės spindulių galime pasislėpti ilgose arkų galerijose, kur „praktišką“ akį traukia gausybės parduotuvėlių vitrinos. Ilgai netrukus, priėjome „Piazza Grande“, kur išvydome į UNESCO Pasaulio kultūros paveldo sarašą įtrauktą Modenos katedrą ir kiek pakrypusią kampanilę. Šie architektūriniai paminklai pradėti statyti 1099 m. ir skirti miesto globėjo San Geminiano garbei bei jo paties palaikams. Įspūdingą pagrindinį Duomo fasadą puošia stambūs reljefai, sukurti paslaptingojo XII a. skulptoriaus Wiligelmus, kur žiaurią ir laukinę visatą, pavaizduotą pastato išorėje, keičia Biblijiniai vaizdai viduje. Gotikinės kampanilės, pavadinimas „Torre della Ghirlandia“, kilo nuo bronzinių vainikų, puošiančių bokštą. Šalia katedros prisišliejęs jau vėlesnių (XVII – XVIII a.) laikų statinys „Palazzo Comunale“, kur buvo įsikūrę miesto valdžios organai. Įspūdingas šio pastato laikrodžio bokštas (Torre dell'Orologio). Verta užeiti ir į vidų, kur išvysite ir miesto simbolių ekspoziciją.

Kitas įdomus turistinis objektas – „Palazzo dei Musei“, įsikūręs San Agostino aikštėje, į kurią patenkama, einant į šiaurės vakarus nuo Duomo, patraukliu senų gatvelių labirintu. Tai yra tipinis d'Este epochos pastatas, kuriame ankščiau buvo įsikūrusi vargšų prieglauda ir arsenalas. Dabar čia – elitiniai miesto muziejai ir galerijos. Puikiausias skyrius – Galleria Estense – skirtas privačiai d'Este giminės kolekcijai. Rinkinį sudaro daugiausia Emilijos ir Feraros dailininkų – Tintoretto, Paolo Veronese, Guido Reni, Correggio paveikslai. D'Este bibliotekos „Biblioteca Estense“ nuolatinėje ekspozicijoje galima pamatyti Dante's „Dieviškosios komedijos“ 1481 m. leidimą ir nemažai nuostabių senovinių žemėlapių, diplomatinių laiškų. 1501 m. datuojamas žemėlapis vaizduoja 1492 m. Kolumbo kelionę į Naująjį pasaulį.

Įdomu pamatyti „Palazzo Ducale“, pastatytą 1634 m., kur XVII – XIX a. gyvavo miesto teismas. Dabar čia įsikūrusi „Accademia Militare di Modena“ (Modenos karinė akademija), karo muziejus ir biblioteka.

Modena garsėja ne tik savita, miela architektūra, bet ir gastronomijos šedevrais. Vienas didžiausių apylinkės pasididžiavimų – Modenos balzaminis actas („Aceto balsamico tradizionale di Modena“). Brangi jo kaina susidaro dėl galymybės laikyti ir brandinti actą ilgiau nei 25 metus. Pramoniniu būdu gaminamas actas yra pigesnis. Tačiau Italijoje manoma, jog vienintelis tikras actas yra gaminamas Modenoje, todėl kiekvienos save gerbiančios šeimininkės virtuvėje rastumėte nors ir nedidelį šio pagardo butelaitį. Mat patiekalų, kuriems naudojamas šis actas įvairovė begalinė: nuo subtilių padažų sūriams ir mėsai iki užpilų vaisiams. Kitas ne mažiau garsus produktas yra raudonas Modenos Lambrusco vynas. Taip vadinamas jaunas vynas, šiek tiek gazuotas ir geriamas valgant. Manoma, kad tolimas transportavimas, gali nepalankiai įtakoti vyno kokybę, todėl skaniausias – ragaujamas Modenos „žemėse“.

Po įdomių ekskursijų trumpam užėję atsipūsti į kavinukę, įsitraukėme į poklabį su jos svečiais ir darbuotojais. Netikėtai kalba pakrypo apie Luciano Pavarotti – vieną garsiausių visų laikų modeniečių. Pasidomėję, ar gali turistai aplankyti didžiojo maestro kapą, vyresniųjų moteriškių akyse išvydome ašaras. Charizmatiškojo tenoro atminimas tebegyvas jų širdyse. Viena, garbingo amžiaus dama, ieškodama nosinaitės, ašaroms nusišluostyti, prisiminė, kaip dainavo su garsiuoju operos solistu. Giliai sujaudinti ir sugraudinti, tvirtai nusprendėme išreikšti pagarbą ir aplankyti Luciano Pavarotti kapą.

Palaužtas ilgos ir sunkios kovos su baisia liga, tenoras užgeso 2007 m. rugsėjo 6 dieną, būdamas 71 metų amžiaus. Pildant jo paties norą, buvo palaidotas Montale Rangone kapinėse, esančiose maždaug už 10 km nuo Modenos. Jei neturite modernios navigacijos sistemos, vadovaudamiesi ženklais, rodančiais Abetone kryptį, nesunkiai rasite ir Montale kapines, esančias pačiame miestelio centre. Tiesą pasakius, mus nustebino, vieno iškiliausių ne tik Modenos, bet ir Italijos žmonių paskutinės poilsio vietos kuklumas. Šeimos kapavietė, kur jau ilsi tėvai ir sūnelis, niekuo neišsiskiria iš kitų šeimų kapaviečių. Tik nuolat nevystančios gėlės, leidžia spėti, jog čia guli daugeliui brangus žmogus. Pasirašę atminimo knygoje, kurioje, reikia pastebėti, buvome pirmieji lietuviai, tyliai atsisveikinome su Luciano Pavarotti.

Prieš akis mūsų dar laukė, kiek linksmesnė pramoga. Iš Montale, taip pat ženklų vedami patraukėme į Maranello. Automobilių gerbėjams, ši vietovė turėtų būti girdėta. Čia įsikūrę ne tik Ferrari gamykla, bet ir Maserati, Lamborghini įmonių būstinės. Mūsų tikslas „Galleria Ferrari“, kitaip tariant, „Ferrari“ automobilių muziejus. Nors turistiniai žinynai šią galeriją vadina nedidele, tačiau juk svarbiausia ne ūgis, o smūgis. Toks šūkis tiktų šiai ekspozicijai. Nuotraukos, video projekcijos ir automobilių modeliai atspindi „Ferrari“ gamyklos, kur per metus pagaminama 5000 ekskliuzivinių mašinų, veiklą. Įmonėje, vadovaujamoje Luc'os Montezemolo, dirba 2500 darbuotojų, trečdalis jų – Formulės 1 komandoje. Ekspozicijoje galima matyti pačius unikaliausius ir svarbiausius įmonės istorijoje pagamintus modelius, tokius kaip pirmasis 125 – S, sukurtas paties Enzo Ferrari ir pagamintas tik 399 egzemplioriais. Dalis parodos skirta, svarbiai kompanijos veiklos šakai – Formulei 1. Čia eksponuojama lenktynių įranga, pergalių trofėjai, visų laikų bolidų modeliukai, automobilių varikliai. Gausu įspūdingiausių visų laikų Ferrari automobilių. Net ir nesidomintiems automobiliais bus kur paganyti akis, o ką jau kalbėti, kad kiekvieną modelį galite fotografuoti iš bet kurio patinkančio kampo.

www.italija.lt



SUŽINOKITE TIKSLIAS SKRYDŽIŲ KAINAS

Pasirinkite miestą, iš kurio vykstate.
Įveskite miesto, šalies arba oro uosto pavadinimą
Įveskite miesto, šalies arba oro uosto pavadinimą
Skrydis atgal
Suaugę 1
Vaikai (2-11 m.) 0
Kūdikiai (0-23 mėn.) 0
Jei kūdikiui kelionės metu sukanka dveji metai, prašome rezervuoti vaikišką bilietą.